Waarom dans op school een vast vak zou moeten zijn
Dans op school is misschien wel net zo belangrijk als leren rekenen en schrijven. Wanneer je in het primaire onderwijs de vaardigheden leert die tijdens een dansles aan bod komen, ben je later als volwassene creatiever, socialer en meer oplossingsgericht. Bovendien draagt dans op school bij aan goed gedrag en betere leerprestaties. In dit artikel lees je waarom.
Dans activeert de hersenen
Wanneer kinderen lang stilzitten, gaan de hersenen in ruststand. Bij beweging worden de hersenen actiever. En actieve hersenen is precies wat je nodig hebt om te kunnen leren en bij de les te blijven. Naast ‘bewegend leren’ is het belangrijk om af en toe een langere periode fanatiek te bewegen.
Zo heeft onderzoek aangetoond dat minimaal één uur van matige tot krachtige fysieke activiteit per dag, de gezondheid én de academische prestaties van kinderen aanzienlijk verbetert.
Dansen stimuleert het creatieve denkproces
Dansen stimuleert de creativiteit. Niet alleen door het bedenken van pasjes, maar ook doordat de kinderen in verschillende situaties als het ware gedwongen worden om naar oplossingen te zoeken.
Hoe krijg je bijvoorbeeld een klasgenootje, dat het eng vindt om te dansen, toch in beweging? Hoe los je het op als je in tweetallen moet dansen, maar er blijft 1 kind over? Is het erg als iedereen wat anders doet? En waarom beweegt de een anders dan de ander? Hoe kun je een eigen stijl ontwikkelen?
Dansen maakt je creatief, en dat is weer goed voor de mentale gezondheid. Zie ook het artikel ‘5 redenen waarom dansen je creatiever maakt’.
Dans op school zet zowel de leerling als leerkracht in beweging
Niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk. Dans en de bijbehorende muziek brengt namelijk emoties met zich mee. Hierdoor kom je mentaal in beweging. Je leert emoties op de juiste manier te uiten en hiermee om te gaan. Bovendien zorgt dans er bij zowel leerling als leerkracht voor dat het leerproces op gang komt en niet stil blijft staan.
Dansen maakt sociaal en draagt bij aan betere communicatie
Sommige kinderen kunnen in de klas wat stilletjes zijn en moeite hebben sociale contacten te leggen. Door te dansen kom je met elkaar in contact zonder woorden te hoeven gebruiken.
Dans kan ervoor zorgen dat opgekropte emoties naar buiten komen én je kunt een verhaal vertellen zonder daadwerkelijk te hoeven praten.
Bovendien moet je tijdens het dansen vaak samenwerken en elkaar dingen leren.
Het ‘Dancing Classrooms-programma’ dat in New York is opgericht is een mooi voorbeeld van wat dans op school met sociale relaties binnen het onderwijs kan doen. Tijdens dit programma krijgen leerlingen van basisscholen en middelbare scholen 10 weken lang 2 keer per week dansles. De periode wordt afgesloten met een dansvoorstelling.
Meerdere schoolhoofden hebben aangegeven dat aan het eind van het programma leerlingen meer respect voor elkaar hadden, de meest agressieve leerlingen transformeerden in aardige, respectvolle en vriendelijke kinderen en dat er veel verrassende nieuwe vriendschappen zijn ontstaan.
Dansen zorgt voor meer zelfvertrouwen
Door (regelmatig) te dansen leer je je lichaam steeds beter kennen en word je een steeds betere danser. Hierdoor krijg je meer vertrouwen in je lichaam, wat vervolgens weer zorgt voor meer zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld.
Kinderen met veel zelfvertrouwen geloven in zichzelf en in wat ze kunnen. Hierdoor zijn ze eerder bereid nieuwe dingen uit te proberen en te ontdekken.
Oftewel, ze worden leergieriger en leren door te proberen. Dit bevordert het uiteindelijke leer- en ontwikkelingsproces.
Ondanks de duidelijke resultaten van diverse onderzoeken wordt dans helaas nog steeds te weinig ingezet in het primair onderwijs. Ben jij werkzaam in het onderwijs in Zwolle of omgeving en wil je hier graag verandering in brengen? Neem dan contact met ons op. Wij dragen graag bij aan het stimuleren van dansen op school. Door het aanbieden van dansworkshops kunnen scholen zelf ervaren wat dansen met de leerlingen doet. Kijk voor meer informatie op de pagina ‘Dansworkshops voor het onderwijs’.