3 vragen aan Cheryl Schutte

3 vragen aan...

Cheryl is al jaren een vertrouwd gezicht bij de dansschool, als docent Peuter- en Kleuterdans en als (administratief) medewerker. De combinatie van engelengeduld en een duidelijke lesplanning zorgt ervoor dat elke jonge danser die binnenkomt bij Cheryl, met een glimlach weer naar buiten gaat. In deze eerste maand van het nieuwe seizoen geven we haar graag het woord.

1. Al een aantal jaar ben jij één van de docenten die de peuter- en kleuterdans lessen verzorgt. Wat vind jij het leukste aan het lesgeven aan deze doelgroep?
Eén van de leukste dingen is de leeftijd. Ze zijn nog zo jong, maar hebben soms al zo een eigen mening. Ze weten heel goed wat ze willen en toch ook weer niet. Het leukste vind ik het aanleren van de dansjes en de oefeningen, om de groei gedurende het jaar (of de jaren) te zien. Bij sommige leerlingen zie ik echt trekjes van mijzelf terug, dat is grappig om te zien. Voor veel dansers ben ik ook de eerste juf, dat blijft zo bij sommige kinderen. Zo ben ik voor een aantal leerlingen (na soms wel 5 jaar), nog steeds 'Juf Cheryl'.

2. Veel kinderen gaan vanuit jouw kleuterdans lessen door naar de oudere groepen en mogen dan een keuze maken in dansstijl. Hoe bereid je de kinderen voor op die 'volgende stap'?
Ik probeer tijdens mijn lessen heel erg te letten op wat voor type kinderen het zijn. Ook verwerk ik soms wat jazz en/ of klassieke oefeningen in de lessen en dan kijk ik hoe de kinderen daarop reageren. Vaak weten de kinderen wel wat ze willen, soms zie je aan de houding al of een kind meer het type is voor klassiek, jazz of hiphop. Eind van het seizoen heb ik het er vaak ook over met de ouders, dan vraag ik wat zij denken wat bij hun kind past en dan vertel ik hoe ik erover denk... 9 van de 10 keer zitten we aardig op één lijn.

3. Dansers in de leeftijd van 2,5 t/m 5 jaar staan, naast hun schattigheid, ook bekend om hun hilarische uitspraken. Kun je je een paar uitspraken of grappige acties herinneren?
Oh zeker! Het zijn vaak kleine dingen die gebeuren in de les waardoor ik erg moet lachen. Eén uitspraak die meteen in me opkomt is "Dat was ik niet hoor juf, dit was mijn skelet!" Op dat moment was ik serieus in gesprek met deze leerling dus ik moest een antwoord geven... Mijn antwoord? "Zeg maar even tegen je skelet dat 'ie mee moet doen met de les". Van binnen moest ik zo hard lachen en nu ik eraan terug denk typ ik dit weer met een grote glimlach. Vijf minuten later kwam hetzelfde kindje naar me toe "Juf, zal ik anders even vertellen wat een skelet is? Dat zijn al je botten in je lichaam". Ja, daar sta je dan als juf, tegenover een 3-jarige...
Zo zijn er wel vaker opmerkingen die ineens tussen door komen. Vaak vertellen de kinderen ook wat ze allemaal gaan doen of hebben gedaan in de dagen voor de les. Ouders zijn nog wel eens verbaasd over hoeveel ik te weten kom door die kleine kletsmajoortjes!

Wil je meer informatie over de peuter- of kleuterdans lessen, neem dan een kijkje op onze pagina’s Peuterdans of Kleuterdans.

Wil je nog meer weten over Cheryl? Kijk dan op haar persoonlijk docentenpagina.

3 VRAGEN AAN – Cheryl